بلاگ بلاگ .

بلاگ

کمپ اجباری ترک اعتیاد

کمپ اجباری ترک اعتیاد مکانی است که با شرایطی خاص اقدام به پذیرش معتادین می کند. این کمپ ها با هدف درمان و ترک اعتیاد برای سرویس دهی به افراد و خانواده های آنها ایجاد شده اند. در واقع، کمپ های اجباری به عنوان نقطه ی شروع برای بیمارانی هستند که مشکل خود را نمی پذیرند و تمایلی برای درمان ندارند.

بهتر است که فرایند ترک اعتیاد به صورت خودجوش ایجاد شود. در این حالت، خود فرد به این نتیجه می رسد که نیاز به کمک دارد. بنابراین، برای رسیدن به هدف، تمام تلاش خود را انجام می دهد. اما تاثیر مواد مخدر در بسیاری از معتادین باعث می شود تا فرد قدرت تصمیم گیری خود را از دست بدهد. در این شرایط، ممکن است فرد معتاد به خود و اطرافیان آسیب وارد کند. این امر کاملا طبیعی است. مواد مخدر بر روی جسم و روان فرد تاثیر می گذارند. در برخی مواقع اثرات آن به حدی شدید است که بیمار کنترلی بر رفتار و اعمال خود ندارد. وجود کمپ های اجباری ترک اعتیاد برای کمک به بیمارانی که تمایلی به ترک اعتیاد خود ندارند، ضروری به نظر می رسد.

انواع کمپ های اجباری ترک اعتیاد
1- کمپ ترک اعتیاد اجباری خصوصی : معتادین با درخواست خانواده، در این کمپ ها بستری می شوند.

2- کمپ ترک اعتیاد اجباری دولتی : در این کمپ ها، بستری افراد معتاد توسط نیروهای انتظامی یا شهرداری صورت می گیرد.

قانون مربوط به ترک اعتیاد اجباری
بر اساس ماده 16 قانون، همه معتادان متجاهری که در ملاعام، مواد مخدر مصرف می کنند، به وسیله ی نیروی انتظامی بازداشت می شوند. بعد از غربالگری و طی مراحل دیگر به کمپ های ترک اعتیاد فرستاده می شوند. معتادانی که به این صورت راهی کمپ می شوند، باید 6-3 ماه به صورت اجباری در کمپ بمانند. بعد از گذشت این زمان، با دستور قضایی و مسئولان مربوطه مرخص می شوند.

مهم ترین هدف های کمپ اجباری ترک اعتیاد
یک کمپ اجباری مناسب فضایی مناسب را برای مددجویان فراهم می کند تا آنها بتوانند بدون نگرانی و استرس، فرایند درمان را طی کنند. در این محیط، فرد احساس آرامش می کند و از نگاه ها و رفتارهای تحقیرآمیز خبری نیست. یکی از اهداف کمپ اجباری ترک اعتیاد این است که شرایطی را فراهم کند تا فرد معتاد، احساس مجرم بودن و تحقیر شدگی نکند و با امید به زندگی، مراحل درمان را ادامه دهد. در مراکز ترک اعتیاد، با افراد به صورت محترمانه برخورد می شود.

در فضای کمپ، هیچ گونه ماده مخدری در دسترس بیماران قرار نمی گیرد. برای افزایش روحیه بیماران، امکان ملاقات با خانواده و دوستان وجود دارد. این امر باعث می شود تا فرد معتاد احساس تنهایی و نا امیدی نکند و اشتیاق کافی برای ادامه درمان داشته باشد.

یکی دیگر از اهداف کمپ ترک اعتیاد، آموزش مهارت های ارتباطی می باشد. افراد با یادگیری این مهارت ها می توانند مشکلات و احساسات خود را بازگو کنند. علاوه بر این، آشنایی و مصاحبت با کسانی که موفق به ترک شده اند، به بیماران کمک می کند تا تلاش بیشتری برای درمان انجام دهند تا سریع تر به زندگی عادی خود بازگردند.

دسته بندی افراد حاضر در ترک اجباری
1- دسته اول شامل افرادی می شود که اعتیاد شدیدی به مواد مخدر دارند. این امر برای خانواده و اطرافیان آنها بسیار آزاردهنده می باشد. به همین علت با شکایت به دادستان، زمینه حضور فرد در کمپ اجباری ترک اعتیاد را فراهم می کنند. در این حالت، هزینه کمپ توسط خانواده فرد پرداخت می شود. اگر شرایط مالی خانواده خوب نباشد، بخشی از هزینه ها را دولت پرداخت می کند.

2- دسته دوم معتادینی هستند که در کوچه و خیابان مشغول استعمال دخانیات می باشند و توسط نیروهای دولتی جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل می شوند. در این حالت، هزینه های کمپ بر عهده دولت می باشد.

شرایط بستری شدن در کمپ اجباری ترک اعتیاد
شرایط خاصی برای بستری شدن در کمپ های اجباری وجود ندارد. فقط پدر، مادر، برادر، خواهر و همسر قانونی فرد معتاد می توانند به صورت اجباری، او را بستری کنند. برای این منظور باید مدارک هویتی معتبر ارائه دهند. در واقع، پذیرش در این کمپ ها باید با توافق خانواده و مراجع قضایی صورت گیرد. معتادین از طریق تیم اجباری و اقدام خانواده به کمپ مراجعه می کنند. در برخی موارد هم عملیات بستری توسط اکیپ اورژانس آمبولانس و داشتن برگه قضایی انجام می شود. بعد از مراجعه به کمپ و بررسی وضعیت بیمار، مراحل درمان آغاز می گردد. در پایان دوره ، برای ترخیص بیمار نیاز است تا معرف درجه یک وی در کمپ حاضر شود و مراحل اداری را طی کند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۴:۲۰ توسط:saraa موضوع: نظرات (0)