بلاگ بلاگ .

بلاگ

گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان
گفتار درمانی کودکان روشی است که به کودکانی که در بیان صداها یا کلمات مشکل دارند، کمک می کند. بچه ها به مرور زمان کارهای زیادی را یاد می گیرند. آنها در 10-6 ماهگی به صورت چهار دست و پا راه می روند. سپس یاد می گیرند که راه بروند، حرف بزنند و با اطرافیان خود معاشرت کنند. معمولا کودکان در 15 ماهگی به درستی راه می روند و در این زمان می توانند چندین کلمه صحبت کنند. دامنه کلمات آنها در 18 ماهگی به 20 کلمه می رسد. همه کودکان چنین شرایطی را تجربه نمی کنند. برخی از کودکان در بیان کلمات و صداها و توسعه مهارت های زبانی کند هستند. برای بهبود این وضعیت می توان به مرکز گفتار درمانی کودکان مراجعه نمود.

گفتار درمانی کودکان چیست؟
گفتار درمانی کودکان یک روش موثر برای بهبود گفتار کودک می باشد. برخی از کودکان دچار مشکلات زبانی و گفتاری مانند اختلالات واجی و صدا، بیان ضعیف، لکنت زبان و ... هستند. با استفاده از گفتار درمانی کودکان می توانند این مشکلات را برطرف نمایند. گفتاردرمانگر به کودک می آموزد که کلمات و صداها را به خوبی ادا کند. در گفتار درمانی کودکان، بیماری یا اختلالاتی را مورد ارزیابی قرار می دهند که بر روی گفتار آنها تاثیر می گذارند.

به طور کلی گفتاردرمانی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که برای تشخیص، شناسایی و درمان مشکلات مرتبط با گفتار و زبان به کار می رود.

 

گفتاردرمانگر کیست؟
گفتار درمانگر یا متخصص گفتار درمانی فردی است که اختلالات مربوط به گفتار، زبان و بلع را شناسایی و به بررسی آنها می پردازد. او تلاش می کند تا بهترین روش درمان این مشکلات را پیدا کند. گفتاردرمانگر برای درمان مشکلات افراد، فقط از صحبت کردن استفاده نمی کند.
دلایل اختلالات گفتاری در کودکان متفاوت می باشند. به همین علت گفتار درمانگر با متخصصین مغز و اعصاب، روانشناسان، پزشکان اطفال، درمانگران ذهنی و جسمی، فیزیوتراپیست ها، معلمان مدرسه، والدین و ... در تماس است. به این ترتیب می تواند با بررسی دقیق وضعیت کودک، یک روش درمانی اثرگذار را انتخاب کند.

برخی از گفتار درمانگران برای درمان اختلالات گفتاری و زبانی کودکان اقدام به بازسازی و بهبود فضای زندگی بیمار می کنند. به این صورت محیط مناسب تری را برای بهبود وضعیت کودک فراهم می کنند. در مورد کودکانی که دچار لکنت زبان هستند، به پدر و مادر و اطرافیان مشاوره هایی می دهد تا بتوانند شرایط بهتری برای رفع لکنت ایجاد نمایند.

گفتار درمانی چه فوایدی دارد؟
مهم ترین فایده گفتاردرمانی، حل مشکلات ناشی از اختلالات ارتباطی و گفتاری است. خدمات گفتار درمانی نقش مهمی در بهبود بیان، زبان و درک کودک ایفا می کنند. علاوه بر این، مشکلات بلع و غذا خوردن کودک را برطرف می کنند. درمانگر برای حل این مشکلات از تمارین خاصی استفاده می کند. گفتاردرمانی موجب می شود تا مشکلات تکلم، ارتباط و غذا خوردن کودکان رفع شوند. کودک با استفاده از گفتاردرمانی می تواند به صورت صریح و بدون وقفه یا تپق زدن صحبت کند. به این ترتیب مشکلات روحی ناشی از اختلالات گفتاری بهبود پیدا می کنند. رفع اختلالات گفتاری و بیانی موجب می شود تا اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا کند. از دیگر فواید گفتار درمانی می توان به درمان اختلالات واجی و بهبود توانایی های گفتاری در کودکان مبتلا به فلج مغزی، سندرم داون، اوتیسم و ... اشاره کرد.

 

هدف از گفتار درمانی کودکان
هدف از گفتار درمانی کودکان این است که کودک بتواند به راحتی با اطرافیان خود ارتباط زبانی و گفتاری برقرار کند. گفتار درمانگر تلاش می کند تا بیشترین توانایی های فرد را برای برطرف ساختن مشکلات و اختلالات گفتاری و زبانی به کار گیرد. متخصصین گفتار درمانی از علوم مختلفی مانند علوم اعصاب، آناتومی و روانشناسی نهایت بهره را می برند.
اختلالات گفتار درمانی

مهم ترین اختلالات گفتار درمانی، شامل مشکلات مربوط به گفتار(تکلم)، زبان، صدا، بلع و ارتباط می شوند. در ادامه به برخی از مشکلات گفتار درمانی اشاره می کنیم.

1- مشکل در پیدا کردن کلمات : برخی از کودکان نمی توانند کلمات را به درستی در کنار هم قرار دهند و یک جمله ی معنادار بسازند. معمولا این مشکل به دلیل نقص های خاص زبانی (مانند تاخیر زبانی) ایجاد می شود. در برخی موارد، کودک در تلفظ حروف مشکلی ندارد، اما نمی تواند منظور خود را به مخاطب برساند. کودکانی که با اختلالات زبانی مواجه هستند، منظور دیگران را متوجه نمی شوند. آنها نمی توانند یک ارتباط کلامی موثر با مخاطب خود برقرار نمایند. گاهی اوقات، اختلالات زبان یا گفتار همراه با سایر اختلالات یادگیری بروز می کنند. در برخی موارد هم با اختلالات عاطفی یا رفتاری مانند اضطراب یا بیش فعالی همراه می شوند.

2- مشکلات ارتباطی: برخی از کودکان، نمی توانند افکار و نظرات خود را به دیگران منتقل کنند. گاهی اوقات، کلمات کافی را برای بیان منظور خود پیدا نمی کنند و در برخی مواقع هم نمی توانند کلمات مناسب را از بین کلماتی که آموخته اند، پیدا کنند. این موارد باعث می شوند تا کودک در برقراری ارتباط اجتماعی با مشکل مواجه شود. به طور کلی رایج ترین مشکلات زبانی کودکان به عدم آگاهی آنها از نحوه ی کاربرد لغات، نیاز به تفکر برای پیدا کردن واژه ها، ناتوانی کودک در یافتن کلمات موردنظر و عدم وجود محتوای کافی با وجود حجم زیادی از کلمات مربوط می شوند.

3- آسیب های ساختاری زبان : در این حالت، کودک قادر به ساختن جمله نیست یا جملاتی می سازد که از نظر دستور زبان صحیح نیستند. این امر باعث می شود تا نتواند ارتباط خوبی با اطرافیان خود برقرار نماید.

4- مشکلات مربوط به خواندن و نوشتن : یکی از شایع ترین اختلالاتی که در کودکان مشاهده می شود، اختلال یادگیری است. در این حالت کودک نمی تواند ارتباط درستی بین حروف، صداها، کلمات و معانی آن ها پیدا کند. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که با این مشکل مواجه هستند، در زمینه تحصیلی دچار مشکل می شوند. در این حالت، نمی توانند پا به پای همسالان خود پیش بروند. آنها در برخی از موضوعات تحصیلی دچار افت می شوند. اما در سایر موضوعات به خوبی پیش می روند.

5- مشکلات صدا : یکی از مواردی که موجب تضعیف ارتباط اجتماعی کودک می شود، تولید صداهای نازک و گوش خراش توسط وی است. این امر باعث می شود تا افراد تمایلی به برقراری ارتباط با وی نداشته باشند و از او دوری کنند.
6- مشکلات ادراکی : این نوع از مشکلات زمانی اتفاق می افتند که برداشت های حسی در مغز به خوبی پردازش نمی شوند. مشکلات ادراکی انواع مختلفی دارند که شامل خطاهای ادراکی لایر، عمودی و بینایی- حرکتی می شوند. این مشکلات به دلایلی مانند نقص های مادرزادی، اختلالات رشد و بلوغ و ... رخ می دهند. متخصصان با توجه به درجه و نوع اختلال ادراکی از یک روش درمان خاص استفاده می کنند. کودکانی که دچار مشکلات ادراکی هستند، نمی توانند یک ارتباط خوب را با اطرافیان خود برقرار نمایند.

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۷:۵۱ توسط:saraa موضوع: نظرات (0)